Tarptautinio projekto Erasmus +KAA122 ,,Tausojimo menas“ veiklų įgyvendinimas

     Vilniaus r. Paberžės ,,Verdenės“ gimnazijos 8-IIG klasių mokiniai dalyvauja tarptautiniame Erasmus+KAA 122 projekte ,,Tausojimo menas“. Šio projekto tikslai yra ugdyti mokinių ekologinį sąmoningumą, puoselėti Europos paveldą ir kultūrą, gilinti anglų kalbos žinias, į projekto veiklas įtraukiant kuo daugiau mokinių,  turinčių mažiau galimybių.
     Gruodžio mėnesį projekto veiklos buvo vykdomos Turkijos Antalijos miesto licėjuje Çağlayan Anadolu Lisesi. Veiklų metų gimnazijos mokiniai pagilino ir įgijo naujų pažinimo, pilietiškumo, kūrybiškumo, sveikos gyvensenos, socialinių, emocinių, skaitmeninių bei kultūros puoselėjimo kompetencijų.
     Kelionė į Turkiją buvo ilga, tačiau patirti įspūdžiai atpirko nuovargį. Pailsėjusi  po ilgo skrydžio, mūsų gimnazijos projekto vykdymo grupė nuvyko į priimančiąją instituciją. Mus pasitiko draugiškai nusiteikę mokiniai ir mokytojai. Po pasisveikinimų ir susipažinimų licėjaus šeimininkai palydėjo mus į salę, kur mūsų mokiniai, naudodamiesi šiuolaikinėmis skaitmeninėmis technologijomis, pasakojo apie Lietuvą, jos tradicijas, papročius bei pristatė gimnaziją. Atvykdami į Turkiją, projekto dalyviai atsivežė savo rankomis gamintų suvenyrų, keptų sausainių, vaistažolių arbatėlių, etninio paveldo gaminių, lietuviškų saldainių, šokolado.
     Taip pat išklausėme prezentaciją ir apie Çağlayan Anadolu Lisesi bei veiklas, nuveiktas ugdant mokinių ekologinį sąmoningumą. Licėjaus mokytojai pakvietė mūsų mokinius susipažinti su turkų tradiciniais šokiais ir dalyvauti bendroje veikloje. Teko gerokai paprakaituoti, kol išmokome šokio žinksnius, skaičiuoti turkiškai iki dešimt. Mūsų gimnazijos mokiniai drauge su turkų mokiniais dalyvavo įvairiuose užsiėmimuose ir pamokose. Mūsų mokytojos  vedė užsiėmimus turkų mokiniams: ,,Lietuvos etnografiniai regionai ir vaistingieji Lietuvos augalai“, ,,Kalėdų angelo gamyba“ ir ,,Paveikslų kūrimas, naudojant tekstilės ir gamtines atliekas“. Mokiniai buvo  suskirstyti poromis, kurias sudarė po vieną mokinį iš Lietuvos ir Turkijos. Mokiniai gamino iš rugių šiaudų  kalėdinius angelus ir demonstravo visų angelų bendrą šokį. Antrojo užsiėmimo metu, naudodami tekstilės ir gamtines atliekas, mokiniai ,,kūrė“ paveikslus. Šių pamokų metu atsiskleidė tiek mūsų, tiek šeimininkų kūrybinės galios. Gamtinės medžiagos ir akmenukų prisirinkome, tvarkydami aplinką Antalijoje mums nurodytose vietose. Užsiėmimus vedėme anglų kalba, kai kurias sąvokas pristatėme turkų kalba. Visi drauge mokėmės tarti turkiškus ir lietuviškus vaistažolių pavadinimus ir ragavome Lietuvos  etnografiniams  regionams būdingas vaistažolių arbatas, skanavome lietuviškus kūčiukus, ,,barankėles”, meduolinius grybukus,  šakotį ir lietuviškus saldainius.
     Dalyvavome anglų kalbos pamokoje, kurios tema ,,Žiedinės ekonomikos pagrindai“. Mokiniai diskutavo apie atliekų panaudojimo galimybes, aptarė atliekų tvarkymo būdus Turkijoje ir  Lietuvoje, susipažino su ,,Blue Sea project“, kuriuo siekiama apsaugoti jūrų gyvūniją nuo taršos plastiku. Sveikos gyvensenos kompetencijas įgyvendinome, žaisdami įvairius sportinius komandinius žaidimus licėjaus kieme ir ragaudami nacionalinius turkų patiekalus ir gėrimus.
     Projekto metu mokiniai gilino pažinimo mokslines kompetencijas, apsilankę Antalijos inovacijų centre, kurio darbuotojai mus supažindino su tvarių technologijų nauda gamtai ir žmogui.
     Lankėmės Antalijos Dokuma parke, kuriame įrengti modernūs atliekų rūšiavimo konteineriai, daug žalumos ir grynas oras tarsi įprasmino projekto tvarumo idėją. Šiame parke yra įrengti edukaciniai centrai, kuriuose mokiniai gali susipažinti su įvairiomis mokslo šakomis.  Antalijos mokslo centre galėjome  plačiau susipažinti su biologijos, fizikos, astrinomijos, geologijos ir kitų mokslų šakų naujausiais atradimais ir  ,,prisiliesti“ prie gamtinių reiškinių: išbandyti  tornado, žemės drebėjimo poveikius, muliažuose  delioti DNR molekules, pajusti, ką jaučia astronautai visatoje.
     Lankėmės  istorijos muziejuje ir susipažinome su istoriniais įvykiais, sukrėtusiais  Turkiją Pirmojo pasaulinio karo metais. Mokiniai lankėsi žaislų muziejuje, kuriame yra sukaupta didžiulė žaislų kolekcija nuo XIX a. pradžios.
     Projekto veiklų vykdymo metu turėjome labai mažai laisvo laiko, todėl išnaudojome kiekvieną minutę, derindami ir organizuodami įvairias veiklas. Mokiniai energijos perteklių išliejo Lunaparke. Pabuvojome prie nuostabaus grožio Dudeno krioklių ir didžiausiame pasaulyje Akvariume. Lankėmės Antalijos nacionaliniame muziejuje, vaikštinėjome po užburiantį Antalijos senamiestį, ieškodami suvenyrų ir lauktuvių, maudėmės Viduržiemio jūroje.
     Išbandėme įvairius susisiekimo būdus: miesto autobusus, tramvajus ir taksi paslaugas. Lankėmės milžiniškame Antalijos turguje. Projekto metu nuolat bandėme savo jėgas, nueidami daugybę žingsnių pėsčiomis, todėl ir vakarienės mums buvo labai laukiamos ir skanios.
     Laikas prabėgo labai greitai. Nepastebėjome, kaip atėjo paskutinė atsisveikinimo diena.  Liūdna buvo skirtis ne tik mokytojams, bet ir mokiniams. Antalijos licėjaus  mokiniai užrišo ir padovanojo mūsų mokiniams po apyrankę, kuri simbolizuoja draugystę ir apsaugo nuo piktų žvilgsnių. Mokytojai tvirtai nusprendė ieškoti galimybių, rašydami ir įgyvendindami naujus projektus. Džiugu, kad įgijome draugiškus ir kompetentingus partnerius tarptautinių projektų vykdymo srityje.
     Nuoširdžiai dėkojame gimnazijos administacijai, kuri mus skatino, palaikė ir visokeriopai padėjo, iškilus organizaciniams sunkumams. Dėkojame tecnologijų mokytojai Kristinai, kuri organizavo ,,saldžiųjų dovanėlių“ kepimo procesą,  šokių mokytojai Violinai, kuri sukūrė nuostabų šokį Žemei. Ačiū tariame tautodailininkei Margaritai Čekolis už kalėdinių angelų gamybos pamokėles ir padovanotas medžiagas, kurias sėkmingai  panaudojome Turkijoje. Dėkojame socialiniams partneriams VĮ Valstybinių miškų urėdijos Nemenčinės regioninio padalinio darbuotojams už pagalbą, realizuojant projekto veiklas. Ačiū Lavijai, Guodai ir Skaistei už puikiai atliktas vertėjų pareigas.
     Mokinių refleksija: ,,Kada Antalijos licėjaus mokiniai atvažiuos pas mus?“ (Jovita A.), ,,Labai miela buvo bendrauti su turkų mokiniais“ (Lavija R.), ,,Tai greičiau rašom naują projektą.“ (Skaistė R.), ,,Labai patiko naktiniai pasivaikščiojimai ir apelsinų skynimas“ (Martinas J. ), ,,Tokiu dideliu lėktuvu dar neteko skristi“ (Tomas Š.), ,,Mokytoja, duokit aš  panešiu lagaminą“. (Justas D.), ,,Oho, koks didelis akvariumas, bet galėtų būti ir pigesnis“ (Irmantas D.), ,,Koks šiltas jūros vanduo“ (Guoda J.), ,,Mokytojos, ko jūs bijot? Greičiau eikit su mumis pasivažinėti amerikietiškais kalneliais.“ (Visi, dalyvavę Lunaparko linksmybėse.)
   
Projekto koordinatorės
Socialinė pedagogė  Rima Rybakova ir biologijos mokytoja Regina Stankevičienė
Skip to content